Bagua - Reisverslag uit Bagua Grande, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu Bagua - Reisverslag uit Bagua Grande, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu

Bagua

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

16 Oktober 2012 | Peru, Bagua Grande

Om half 9 vrijdagmorgen staat de taxi voor het hotel. onderweg ontbijten we.Het is een prachtige reis, eerst door de woestijn en dan het berglandschap. Onderweg zagen we nog een bus liggen die van de berg af was gegleden, erg aangrijpend. Steile, kronkelige wegen, haarspeldbochten, mensen lopend langs de weg, zwaar geladen vrachtwagens, wegwerkers en nog veel meer. Heel mooi uitzicht vanuit de bus. Onderweg gepauzeerd bij een dorpje, ze verkochten er wat fruit. We mochten ook naar het toilet, maar die was buiten in de open lucht. Een hele belevenis. Naar hotel Wilson gereden, spullen uitgeladen en gegeten. Het hotel is redelijk schoon, wel erg verouderd. 's Avonds opening van de conferentie en voorstellen. De mensen die naar de conferentie komen zijn indianen, overal vandaan. En van alle leeftijden, de jongste is 3 maanden. Sommigen moeten een week reizen om hier te komen. De locatie waar we zitten heet Refugio de Leon. De mensen slapen op matjes op de grond. Er wordt gekookt in de keuken door de vrouwen. Hier in Bagua is het warm. In het hotel hebben we daarom ook een ventilator of airco. En niet te vergeten een koude douche, heerlijk als het warm is buiten. Om 22. 00 slapen met oordoppen in, maar moet nog erg wennen aan het drukke verkeer wat onder mijn raam rijdt. Wel 3 keer wakker geworden, verder heerlijk geslapen.
Zaterdag ontbijt om 8 uur op de kamer. broodjes met beleg, het smaakte prima.
Tegenover het hotel is de markt, 7 dagen per week open. Je kunt er alles kopen. Er liggen vissen en koeienkoppen, stukken vlees worden er gesneden, kippen geslacht, maar ook schoenen, kleding, kuikens en cavia's kun je er kopen. En vooral zijn er veel vliegen bij het vlees. Bah. Veel zakken met maïs en zaden maar natuurlijk ook heel veel fruit. Mango's, ananas, watermeloen, papaja, yuca en nog veel meer. Er is zelfs een soort mediamarkt. Ook een man met heilzame kruiden en dode dieren. Hij wist wel iets voor een van ons, maar dat hebben we afgeslagen. We hebben gegeten bij de cursus, spliterwten, rijst, vis en yuca, heerlijk! Dan begon de cursus, er werden bijbels, liedboeken, pennen, schriften en lesboeken uitgedeeld. En alvast een begin gemaakt in het lesboek. De cursus is bedoeld voor dominees, zendelingen, evangelisten en anderen die lesgeven aan de zondagsschool bijvoorbeeld.
Iedereen was stil en luisterde aandachtig. Baby's worden ondertussen gevoed en de kinderen spelen wat.
Terug naar het hotel, onderweg een watermeloen gekocht (7 sol) die we straks gedeeltelijk gaan opeten want het is nogal een grote.
In het hotel is geen wasmachine, dus de was met de hand gewassen op het dak van het hotel. En daar ook opgehangen, een hele ervaring hoor met de hand alles wassen. Het is wel ideaal hier, want de was droogt heel snel.
Zaterdagavond is er een kerkdienst waar oom Jan voorgaat. Het begin om half 7, dat is eigenlijk al wat laat voor de mensen, want tegen het einde van de dienst waren er al een paar in slaap gevallen. Als de mensen thuis in de jungle zijn gaan ze al om 8 uur naar bed, en komen er dan al om 5 uur uit. Na de kerkdienst naar het hotel, eten en dan slapen om 10 uur. Vannacht met een kussen onder mijn voeten want ze zijn nogal dik.
Zondag ontbijt om half 9 met broodjes en mango, heerlijk! Om 10 uur is het zondagsschool waar we de mensen helpen met tekenen. De meesten uit de jungle kunnen niet tekenen. Ze moesten een hart tekenen met een pijl en er wat bij schrijven. Sommigen konden het heel goed. De maaltijd vandaag is vis, peulvruchten, rijst en sla. En de rijst is zo heerlijk hier, ik kan er van blijven eten.
Naast ons hotel is een restaurant, daar hebben we guanabana sap gedronken. Lekker maar wel erg zoet, ze gebruiken heel veel suiker hier.
Om half 7 is er weer een kerkdienst. Er is een man bij, hij is dominee. Maar hij heeft maar 1 been. Toen hij 7 jaar was is hij door een slang gebeten en moest zijn been eraf. Daarom heeft hij zijn zoontje meegenomen van een jaar of 6, een schattig ventje is het. Die doet alles voor zijn vader, eten halen, helpen wassen en spullen halen. Het ventje heeft ook een schriftje gehad met een pen, en hij zit al steeds te schrijven en te tekenen. Hij tekent vruchten en messen, erg grappig. Ze komen van heel ver, eerst 4 bergen over en dan nog een heel eind met de auto, en dat op krukken.
In het hotel nog een broodje gegeten en een grenadine, het is een harde oranje vrucht, het lijkt op een passievrucht maar dan zoeter, heerlijk! Het is een echte slobbervrucht. Slapen om 22 uur. De volgende dag al om half 8 ontbijt, oom Jan gaat lesgeven, wij blijven in het hotel. Vanmorgen om boodschappen, water vooral en wat beleg.
Met de motoraxi naar een punt geweest waar rivieren samenkomen. Prachtig uitzicht hadden we. Op een punt kon je naar de overkant met de kabelbaan. Best een eind over het water en hoog. De route duurde ruim een uur en we waren 10 sol per persoon kwijt, dat is ongeveer 3 euro. We eten weer bij de cursus. Er is een man gebracht, een vader van iemand bij de cursus. Hij is al 25 jaar doninee. Hij is ziek, kan slecht lopen, buikklachten, iets aan zijn prostaat denken ze. We hebben met hem gebeden en gelezen. Hij heeft de lange reis gemaakt om Hermano Jan te zien. Hij is naar het ziekenhuis gebracht, het bleek inderdaad zijn prostaat te zijn. De vrouw van deze zieke man is pas gebeten door een slang, het is helemaal opgezet en haar arm moet er binnenkort af.
Boodschappen gedaan op de markt, soep gegeten en dan weer slapen. De volgende dag weer ontbijt om half 8. Erna wat gelezen en gezamenlijk koffie gedronken. Eten bij de cursus, deze keer ook nog een voorgerecht erbij van rauwe vis met ui, soort gepofte maïs (krijg je in bijna elk restaurant voor hn) sla en gekookte maïskolf. We zaten eigenlijk al ver vol maar we kregen nog een gerecht met rijst, erwten en draadjesvlees. Pff wat zat ik vol.
Met de motokar nog naar 3 mooie plaatsen langs de rivier geweest. vanavond eten we brood, mango en grenadines.

• 01 November 2012 - 19:43

Tineke:

Lieve Jolanda, wat een ervaringen, geweldig.
    geniet er van.
    Als ik zie wat jullie allemaal eten, dan zul je wel aangekomen zijn in dec.
    De foto s vind ik ook zo leuk.

groetjes aan allemaal