Aankomst in Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu Aankomst in Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu

Aankomst in Cuzco

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

15 November 2012 | Peru, Cuzco

Vanmorgen laatste keer samen ontbijten. Dan spullen inpakken en naar het vliegveld. Een kop koffie gedronken. En dat is dan het einde van 5 weken samen met mijn oom en tante. Het was een hele fijne tijd samen. We hebben elkaar leren kennen, veel van vroeger gehoord en over de familie en veel gepraat over verschillende dingen. Het was een leerzame gezellige tijd. Ik ga ze vast missen! We nemen afscheid, vanavond vliegen ze terug naar Nederland. Ik ga alleen verder, kijk nog wat rond in de winkeltjes en ga dan naar de hal. Het vliegtuig is keurig op tijd. Half 2 stijgen we op en half 3 al geland. Mooi uitzicht uit het vliegtuig op de bergen en dorpjes. De daling ging erg vlug en met veel bochten, we landen tussen de bergen. En dan ben ik in Cuzco. Het is hier prachtig! Het is hier erg toeristisch dus ik ben zeker niet de enigste blanke hier. Als ik buiten stap zie ik gelijk Enrique al staan van mijn bestemming Peru, gelukkig. Rijden met de taxi naar het gastgezin. Marcello is er ook bij, hij wordt ingewerkt bij het project. Hij moet het nog allemaal leren. Het huis waar ik de komende weken verblijf is van een vrouw, ze woont er samen met haar 92 jarige moeder. Heel hartelijke mensen. Vanmorgen is er ook al een Nederlandse man aangekomen, hij studeert geneeskunde en is hier voor 6 weken. Heerlijk om soms even Nederland te praten. Ik zet mijn spullen op de kamer en dan krijg ik een rondleiding door Cuzco. We lopen langs de Spaanse school, de plaza, kathedralen, centrum. Zoals overal in Peru staan er hier ook overal mensen met kraampjes met etenswaren. Het is niet verstandig om er iets te kopen, maar er is 1 uitzondering in Cuzco en dat is een kraampje met tamalis, geplette maïs met een stukje kip erin, gewikkeld in een maïs blad, heerlijk. Dan naar de markt, 3 verschillende soorten fruit geproefd, allemaal voor mij nieuwe vruchten. Ik ben de namen alleen vergeten, maar ze waren verrukkelijk. We vervolgen de route naar juicy Lucy nr 052 op de markt. Daar krijgen we vers geperste jugo. Mmm... Enrique gaat er met elke vrijwilliger naar toe, en ze is zo blij als er iemand iets koopt bij haar. Elke vrijwilliger gaat er vaker naartoe. En iedereen noemt ze juicy Lucy. Omdat ze vaak afspreken met de vrijwilligers om iets te gaan doen, is het handig dat ik een Peruaanse telefoon met simkaart aanschaf. Elke vrijwilliger heeft er 1. Dat is een stuk goedkoper. Een telefoon aangeschaft voor 59 soles, de goedkoopste. Ik begin al een beetje in te burgeren hier, nu de taal nog. Maar daar wordt hard aan gewerkt.

Vanavond staat er soep op het menu. En op tijd naar bed.

Vandaag heb ik nog een dagje vrij. Dus ruim de tijd om Cuzco een beetje te ontdekken. Ik begin de route met een echte koffie bij Starbucks, een goed begin. Het zonnetje schijnt heerlijk vandaag dus ook nog heerlijk in het park gezeten op een bankje. Er begon gelijk een man tegen me te praten. Geprobeerd een gesprekje in het Spaans aan te gaan. En het lukte aardig. Cuzco is echt een stad met heel veel toerisme. Er is ook een Hollands restaurant hier waar je friet met een kroket kan eten. Rond de plaza zijn heel veel restaurantjes en winkels maar deze zijn door de hoeveelheid aan toerisme ook heel erg duur! Om 1 uur heeft Dolores eten, soep vooraf en rijst met vlees ertussen erna. Ze kan goed koken! De neef van Dolores en ook een meisje uit de US eet mee. Zij logeert bij de zus van Dolores en haar zoon maar die is een weekje naar Lima. In de middag naar een internet café geweest, nog wat boodschappen gedaan en wat rondgewandeld. Door al die mooie hele oude straatjes, prachtig! Veel steile smalle straatjes. Om 8 uur vanavond eten we weer hetzelfde, rijst met vlees er tussen. Maar het smaakt weer. Enrique heeft me gesmst dat ik vanmiddag verwacht wordt om 3 uur bij het project corazon, spannend!

  • 15 November 2012 - 22:34

    Cora:

    Gaaf zus!!!

    Veel liefs
    Cor@

  • 16 November 2012 - 07:40

    Caro:

    hey jol, leuk om te lezen! xx

  • 16 November 2012 - 10:28

    Marije:

    Leuk jol succes nog daar en genietse liefs Arjan en Marij

  • 23 November 2012 - 20:46

    Tante Coby:

    We zijn in gedachten vaak bij je en genieten erg van je reis verslagen.
    Ik ga nu even een mail sturen. Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Peru

Met familie het land door. Spaanse les en vrijwilligerswerk in Cuzco

Recente Reisverslagen:

15 November 2012

Aankomst in Cuzco

12 November 2012

Chincha

06 November 2012

Uripa

02 November 2012

Lurigancho

27 Oktober 2012

Ferrenafe
Jolanda

De eerste weken reis ik met familie door Peru, daarna ga ik alleen verder naar Cuzco. Mijn oom en tante werken voor stichting Obra de Andres. De website is www.vandooijeweert.nl

Actief sinds 20 Okt. 2012
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 11436

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2012 - 20 December 2012

Peru

13 November 2012 - 19 December 2012

Cusco

Landen bezocht: