Uripa - Reisverslag uit Uripa, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu Uripa - Reisverslag uit Uripa, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu

Uripa

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

06 November 2012 | Peru, Uripa

Vanmorgen om half 3 gaat de wekker, heb maar een paar uurtjes geslapen. Marco zwaait ons uit, hij vertrekt vanavond weer terug naar Nederland. Ingecheckt, koffers afgegeven en koffie gedronken. Het vliegtuig zou om 5.45 uur vertrekken. Maar dat werd een paar uur later. Voor niks zo vroeg opgestaan. Rond half 9 stijgen we op. Ik zit tussen een brede oude man en Faustino, dus ik zat klem. Mooi uitzicht over de besneeuwde bergtoppen, dorpjes en bergen met akkers er op. Geland tussen de bergen op 3000 meter hoogte. Het vliegveld ligt nog een eind rijden van de stad vandaan. Dus we stappen in de taxi, met 4 op de achterbank en beladen met koffers gaan we richting Andahuylas. Over onverharde stijle wegen de berg af. In Andahuylas een grotere taxi opgezocht. En naar de plaats Uripa gereden. Een wiel van de auto liep aan, met piepende banden door de bocht, maar we zijn er gekomen. Onderweg komen we van alles tegen, herderinnen met schapen en koeien, een man met een grote stapel gras op zijn hoofd. De vrouwen dragen prachtig gekleurde kleding en een hoed. Hospedaje la luz is ons onderkomen voor de komende dagen. Spullen uitpakken, proberen wat te slapen en dan ergens wat eten. Dat was de planning, het liep alleen anders want we toen we weg wilden gaan werd ik toch niet misselijk. Heel akelig en hoofdpijn. Komt vast van vermoeidheid en de hoogte. Proberen te slapen dan maar, wel nog overgegeven. Wat had ik het toch koud. Dubbele laag kleren aangetrokken en toen ging het weer wel. Ik ben heel goed verzorgd door mijn oom en tante. Wel heel jammer want vanavond is het opening van de cursus en ik kan er niet mee naar toe. Ze hebben er voor me gebeden. Er waren maar 20 mensen, want het regende enorm en het onweerde. Dus ze konden er niet doorheen. God heeft de gebeden verhoord want de volgende morgen ging het een stuk beter met me. Broodje eten ging nog wat moeizaam maar het komt weer op gang. Coca thee gedronken, dat zou helpen als je last hebt van de hoogte. Gedroogde blaadjes van de coca boom zijn het, waar hevthee van trekt. Ik kan het niet mee naar Nederland nemen, want het is een soort drugs. We zijn ook naar de cursus gegaan, en me voorgesteld aan de mensen, ze waren erg blij dat ik er ook bij was, gezond. Tante Nel vertelde over Holland, erg mooi om de reacties van de mensen er van te zien. Ze verbaasden zich over hoeveel liter melk een koe geeft, salaris, kosten van een huis, wonen onder het zeeniveau, ze lachen er hartelijk om en luisteren met open mond. We eten rijst, sla, tomaat, kip en motte een soort maïs. In de middag naar de markt, het is een hele grote markt met veel kleren en schoenen maar ook fruit, kruiden en speelgoed. Een aantal vrouwen zitten in hun kraam te breien, dat kunnen ze hier heel goed. Ze breien allerlei patronen en steken, schitterend. Nog om boodschappen voor het avondeten. En dan weer terug. Het eten smaakt, verse ciabatta's met Edam kaas, heerlijk! 's Avonds een grote verse vlinder bij de thee. Ik denk dat ik deze weken wel wat kilootjes aankom door al dat lekkere eten. Maar daar maak ik me nu nog niet zo druk om, dat komt nog wel. Ppf. Het was vandaag heel koud, we vulden een flesje met kokend water als kruik voor in bed. Het was nodig want het was heel koud in de kamer, brr. De douche hier is aangesloten op het elektrisch zodat de kou er af is. Het water is nu redelijk aangenaam om te douchen. Zondagmorgen is het cursus, het is druk, omdat er ook mensen zijn die normaal op zondag naar de kerkdienst komen. We helpen de mensen met tekenen en opzoeken van de lessen in het boek. Voor veel van de vrouwen is dit te moeilijk, waarschijnlijk kunnen ze niet lezen en of schrijven. Er zijn ook een paar meisjes van een jaar of 13 die Engels willen praten met me. Erg grappig, ze vinden het erg interessant en komen dicht naast me zitten. Ik laat ze mijn Nederlandse bijbel zien en ze gaan er druk in bladeren en vergelijken met de Spaanse bijbel, schitterend. Ze willen ook nog dat ik een Nederlands liefje zing, dat heb ik dan ook maar gedaan. Vanmorgen eten we cau cau met rijst, komkommer, sla en motte. De zon schijnt vandazg af en toe, ik heb een boek gepakt en ben heerlijk in er zon gaan lezen. Ik was zelfs nog een beetje verbrand in mijn gezicht van de felle zon. Nog een eindje wezen wandelen en in het park gezeten. Hier in Peru zitten mensen veel in het park, het is er vaak druk vooral in de avond. Het is het centrum, de plaza van de stad. Maandagmorgen eerst maar eens een wasje doen, ik hoop dat de zon nog komt vandaag wamt san droogt het lekker snel. Hier in de bergen is het overdag als de zon schijnt warm en vanaf het eind van de middag wordt het koud. Veel kinderen hebben schrale rode wangetjes, dat komt door het verbranden van de zon. Veel mensen hebben ook vlekken in het gezicht van het verbranden. Op de toppen van de bergen ligt nog een beetje sneeuw. Gedeelten van de bergen zijn beplant met eucalyptus, je ruikt het soms. Je kan niet begrijpen hoe de mensen op zo een stijle berg nog een akker hebben die ze beplanten. We gaan vanmorgen ook weer mee naar de cursus en we eten er. Vandaag rijst, friet, tomaat, komkommer en rundvlees. Van een cursist kregen we een tuna (cactusvrucht) heerlijk zijn ze. 's Middags een boek gelezen in de zon en nog naar de markt geweest. Eind van de middag begint het te onweren en te regenen, brr wat mis ik hier de verwarming zeg.

Vanmorgen de koffers weer inpakken want vanmiddag vertrekken we weer. We eten vandaag zoete aardappel, vis, rijst, tomaat, komkommer en sla. Dan begint de afsluiting van de cursus. Ze hebben veel van de cursus geleerd, alleen de mensen hier weten echt heel weinig. Maar ze zijn wel pastor. Ze lezen maar ze begrijpen niet wat ze lezen, erg triest. Maar het zijn echt hele hartelijke lieve mensen. Ze vragen of oom Jan snel weer terug wil komen om hun les te geven. We krijgen ook weer een kado, ik een gebreide muts met vlechtjes aan, lekker warm. Afscheid genomen van iedereen en dan snel vertrekken naar het hotel, tassen inladen en met de taxi naar Andahuaylas. De kosten van het hotel hadden de cursisten betaald voor ons. Omdat ze het enorm gewaardeerd hebben dat we er waren. Schitterende route weer. We komen onderweg veel vrouwen en kinderen tegen die op de weg lopen met hun koeien, schapen en varkens, prachtig. Ook een aantal kuddes met alpaca's gezien hoog in de bergen. Als we er bijna zijn heeft de auto een lekke band. Binnen 10 minuten is de band verwisseld en kunnen we weer verder. Er zat totaal geen profiel meer op de kapotte band, niet normaal. Aangekomen bij hotel sol de oro. Heerlijk luxe hotel met warm water en een bad. We zijn uitgenodigd bij een pizzeria, bekenden van oom Jan en tante Nel. Hele hartelijke mensen. We deelden 3 grote pizza's met z'n vieren. Een pizza met kaas, een pizza met ham, chorizo, tomaat en kaas en een pizza met fruit, wat was die lekker. Maar wat zaten we vol. Ik ga lekker in bad en dan slapen, wat een heerlijk bed en wat een warme kamer zonder kieren en tocht. Genieten van de luxe.

Om kwart voor 5 gaat de wekker al, met de taxi naar het vliegveld. Om kwart voor 8 stegen we op en om kwart voor 9 zijn we weer geland in Lima. Prima vlucht was het. Naar hotel Amarilis, spullen uitpakken en vanmiddag naar de markt in San Martin. Tot het volgende verslag, groetjes.

Verstuurd vanaf mijn iPod

  • 08 November 2012 - 20:07

    Willy:

    Hallo Jolanda ,

    Wat een ervaringen doe jij op zeg ,ben er jaloers op .
    Wat een indrukken zal je hebben en wat een verschil van cultuur hè, heb van Bas ook al die verhalen gehoord hij was in Ethiopíe
    Het zal straks wel even stil zijn voor je als je oom en tante weer naar Nederland gaan
    Ik geniet van je verhalen ,doe je de hartelijke groeten aan je oom en tante

    Hartelijke groeten
    Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Uripa

Peru

Met familie het land door. Spaanse les en vrijwilligerswerk in Cuzco

Recente Reisverslagen:

15 November 2012

Aankomst in Cuzco

12 November 2012

Chincha

06 November 2012

Uripa

02 November 2012

Lurigancho

27 Oktober 2012

Ferrenafe
Jolanda

De eerste weken reis ik met familie door Peru, daarna ga ik alleen verder naar Cuzco. Mijn oom en tante werken voor stichting Obra de Andres. De website is www.vandooijeweert.nl

Actief sinds 20 Okt. 2012
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 11436

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2012 - 20 December 2012

Peru

13 November 2012 - 19 December 2012

Cusco

Landen bezocht: