Ferrenafe - Reisverslag uit Lambayeque, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu Ferrenafe - Reisverslag uit Lambayeque, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu

Ferrenafe

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

27 Oktober 2012 | Peru, Lambayeque

Ferranafe De taxi rijdt om half 9 voor, spullen inladen en op naar het volgende adres. De rit door de bergen ging snel, rond half 2 waren we in Lambayeke. Vanmorgen bij het ontbijt hoorde ik dat er gisteravond tegenover het hotel een man is doodgeschoten. Heftig nieuws zo vlak bij je bed gebeurd. Onderweg waren er op 4 plekken door de zware regenval van vannacht stenen naar beneden gekomen. De weg lag op plekken vol met grote zware stenen, het was enorm. In Lambayeke in een erg toeristisch restaurant gegeten kip met rijst en friet, het was wel lekker. We kregen vooraf een alcoholisch drankje van een vrucht waar het restaurant naar vernoemd is. Nog een halfuurtje in de auto en dan komen we aan in Ferranafe. Het ligt middenin de woestijn, het is er heel droog en enorm stoffig. Langs de weg groeit veel suikerriet, er zijn in de buurt ook veel suikerfabrieken. Het is hier heerlijk van temperatuur. Overdag zon, eind de middag komt er wind van de zee en wordt het koud, maar in de avond als de wind gaat liggen is het wat aangenamer. We overnachten bij Hospedaje Alameda. Ik heb een kamer zonder raam, maar een prima bed en een douche, die is echt heel koud brr. In het dorp, vlakbij is de feria, de jaarmarkt met kermis en harde muziek. Vannacht komen de oordoppen weer prima van pas. Beneden in de Hospedaje wordt er ontbijt voor ons klaar gemaakt. Broodjes, koffie, melk, sinaasappelsap en ham of jam. Om half 10 is het opening van de cursus, er zouden er totaal ongeveer 60 komen, maar er waren er nog maar amper 20. Langzaam komen de mensen binnengedruppeld. Er zijn ook mensen bij uit de bergen, die een aantal uren hebben moeten reizen. Ze hebben prachtig gekleurde kleren aan en een sombrero op. Sommigen zijn heel arm, ze eten alleen tarwe en drinken water met zout. De cursus is in de kerk, het is een pinkstergemeente. De mensen zingen en klappen heel veel. We eten in het huis van pastor Alex, naast de kerk. Vandaag staan er rijst, tomaten, bruine bonen en rundvlees met ui op het menu. In de middag gaan we met de mototaxi naar nationaal museum Sican. De entree is 8 soles. Het museum gaat over de tumbe die in 1991 is opgegraven waar señor Sican in lag. De tumbe kan je nu ook nog bezichtigen, die ligt 15 kilometer van het museum vandaan. Als 1 man stierf werden er 25 meisjes gedood, die met hem in de tumbe gingen, samen met goud, eten en nog meer. In die tijd werden er ook vrouwen vastgebonden in huis en geofferd. Dit was allemaal in de tijd van de inka's. Heel indrukwekkend om het allemaal te horen en te zien. Wie weet wat er nog meer allemaal onder de grond ligt in Peru.

Vannacht heerlijk geslapen. De wekker gaat om 7 uur, we ontbijten om half 8. Rond half 10 gaan we met de auto naar Lambayeke, Naar het bekende museum van Señor Sipan. Het museum is een piramide, die helemaal verbouwd is. Ongelofelijk wat de inka's al niet konden 1200 jaar v Chr. Het museum ligt vol goud, maskers, sieraden en schilden. Het is enorm wat hier allemaal aan goud en prachtige dingen ligt. Ook verschillende tumbes zijn er die je kan bekijken. Mannen, vrouwen, kinderen, bewakers, eten, drinken, potten, pannen, goud, zilver, dieren, alles werd doodgemaakt en ging in de tumbe mee met de belangrijke persoon. Ook ligt señor Sipan in het museum. Met kwastjes, pincetten en allerlei klein materiaal is alles opgegraven, ongelofelijk wat een werk het geweest is. We rijden naar Chiclayo waar we eten bij Romana. Ik bestelde eens lasagne, een beetje Hollands, heerlijk. En een fles chicha marera, sap van donkerrode maïs met kruiden, heerlijk maar overal maken ze hem net wat anders. Dan richting de kust maar de zee. Er staan allemaal vissersbootjes tegen de kant. En een aantal zijn er nog aan het vissen. Op hun knieën op het bootje. Heel mooi zicht en wat halen ze grote vissen op. Het stinkt er wel erg naar dode vis. 100 soles koste het voor 3 personen met de taxi, we waren van half 10 tot 4 uur weg. Iets minder dan 30 euro dus. Vanavond eten we ciabatta's, heerlijk. Faustino heeft mijn tickets geboekt naar en van Cusco terug naar Lima.

De volgende morgen gegaan we naar een kerkhof. Huizen van graven voor 1 familie. Sommigen waren groter dan de huizen waar sommige mensen in leven. Een heel bouwwerk. Er zijn ook kleiner graven, die zijn dan boven elkaar gestapeld. Jongetjes liepen over het kerkhof om water te verkopen voor de bloemen. Voor het kerkhof staan verschillende kramen met bloemen te koop. Vanmorgen heerlijk in het park gezeten, ben zelfs al een beetje verbrand. Het muziekkorps speelt voor de kerk vandaag. We eten vandaag rijst met sla, bonen en kip. In de middag naar de plaza gelopen en daar heerlijk op een bankje zitten kijken naar de mensen. Je kon er je schoenen laten poetsen en er zijn mensen die wat verkopen, koek en snoep bijvoorbeeld. Veel mensen zitten ook gezellig bij elkaar in het gras. Nog naar een kerk geweest in het centrum. En 3 leches taart gegeten met pulp (sap). Heerlijke taart. Bij de cursus is het een rommeltje. Zelfs vandaag nog kwamen er mensen zich inschrijven voor de cursus. En er zijn er maar 37 van de 99 die zich hebben ingeschreven. Als we net klaar zijn met eten 's avonds. Valt de stroom uit, dan maar gaan slapen. Welterusten allemaal.

Vannacht amper kunnen slapen ondanks de oordoppen in. Er was keiharde muziek bij de feria, en het duurde tot zeker 4 uur. Vandaag eten we ceviche, (rauwe vis met ui) rijst, geitenvlees, erwten en sla met tomaat en komkommer. Met de mototaxi gaan we nog een eind rijden. We wilden eigenlijk naar bosque de poma van señor Sican. Maar de taxi was eeg langzaam dus we konden er niet op tijd zijn. Wel een mooie rit langs allerlei akkers met rietsuiker, bonen en maïs. We kwamen ook nog een brug tegen die ingestort was. Vanavond is het afscheid van de cursus. We krijgen ook nog een kado. Oom Jan en tante Nel een lijstje met een señor Sipan en een lama. Marco een cigarettenhouder, wat waarschijnlijk een portemonnee moest zijn want ze zijn hier erg tegen roken. Je ziet hier ook maar zelden iemand roken. Ik krijg een portemonneetje, grien met een bloemetje. 's Avonds is er nog een avond over het huwelijk. Omdat er veel problemen zijn in de huwelijken, willen ze wen voorbeeld geven aan de jongeren in de kerk. Van een mevrouw uit de bergen koop ik een tas die ze zelf heeft geweven. Erg mooi. Om 22.00 uur kregen we nog als afsluiting nog rijst met kip en een stukje aardappel met saus. Vanavond liggen we later als anders op bed, het is al half 12 als ik erin kruip.