Bagua - Reisverslag uit Bagua Grande, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu Bagua - Reisverslag uit Bagua Grande, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu

Bagua

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

21 Oktober 2012 | Peru, Bagua Grande

Donderdag eten we bij de cursus rijst met kip, sla en saus van peulvruchten. Het smaakt weer opperbest. De rijst ga ik missen van hier. In de middag rijden we een toeristische route met de motokar. Langs een boerderijtje met varkens, kippen en eenden. Er woont een vrouw met haar zonen. We krijgen mango's, ze zijn alleen niet goed meer. Het ligt er erg mooi vlakbij de rivier, naast een klein riviertje. Vlakbij is er een stukje historie van 1200 v Chr. Ze zijn al eens begonnen met graven maar hebben het toen weer dichtgegooid omdat er een mummie was gestolen. Nu is er geen geld meer om het op te graven. We hadden vanaf de berg een heel mooi uitzicht over de bergen. Vandaag is het weer erg warm hier. De straten in Bagua worden versierd met vlaggen en gekleurd zaagsel op de straat, want er is vanavond een herdenking van een heilige uit de roomse kerk. Naar de markt om fruit geweest. Vanavond kokosnoot, stervruchten, een zwarte wortel en mango gegeten. Ik neem nog een frisse douche en duik mijn bed in. Mijn voeten zitten vol steken van insecten, en opgezwollen van het vocht. Niet lekker en het jeukt verschrikkelijk.

Vandaag gaan we naar een museum van een archeoloog. Er is een mummie, geld van vroeger, botten van dieren, keramieken potten en pannen en een wastobbe. We aten nasi en kip vandaag. Vanmiddag bij de cursus geweest. Nog een handwasje gedaan en opgehangen, niet slim want we waren het vergeten er af te halen en het ging regenen en onweren. Dus het was kletsnat. Vanavond staat er weer een andere vrucht op het menu namelijk mame. Ronde vrucht met oranje vruchtvlees. Heerlijk en het rook ook erg lekker.

De volgende dag 's morgens al naar de cursus. Foto's gemaakt en lekker gegeten. Vandaag rijst, vis, witte bonen en ananassap. Vanmiddag worden er 16 mensen gedoopt in de rivier. Wij gingen ook mee, een aantal mensen uit de buurt kwamen ook kijken. Om de beurt gingen ze onder water met hun kleren nog aan. Het was heel bijzonder en mooi om dit te mogen meemaken. Een vrouw die ook mee ging was gebeten door een vis, het deed veel pijn en het was erg dik. Vandaag was het heerlijk warm en de zon scheen. We eten vanavond weer bij Willy's, ik bestelde weer pollo pina, het was weer verrukkelijk. Vanavond lekker onder de douche en slapen. Alleen een tor van een centimeter of 8 verstoorde mijn plan. Ik probeerde hem te vangen maar dat lukte niet. Hij kroop weg in het gaatje van de wc. Ik heb er een zak water op gezet en ik kon veilig douchen en gaan slapen. Welterusten.
Zondagmorgen is er een kerkdienst. De mensen doen hun kettingen en andere sieraden om en willen met ons op de foto. Ook wij kregen de sieraden omgehangen, prachtig. Oom Jan kreeg een houten speer, tante Nel een mooie kleurrijke ketting en ik een armbandje zelfgemaakt. Erg lief. We eten rijst, rundvlees en erwten. 's Avonds is er een afscheidsdienst. Ze waren erg verdrietig dat we weer weggingen. Ze hopen en bidden dat oom Jan en Tante Nel volgend jaar terug komen. Er wordt gezongen en gedanst. Ze vonden het mooi dat wij van zover kwamen om hen te bezoeken. Wij hebben ook nog wat gezegd en gezongen. Iedereen krijgt een certificaat als bewijs van deelname aan de cursus. Allemaal op een rij elkaar een hand gegeven. Het is een vreemd idee als je elkaar 10 dagen achter elkaar elke dag ziet en dan ineens niet meer. Ik vond het geweldige mensen de indianen. Hartelijk, vriendelijk en ook een beetje verlegen.
We eten nog een kop soep een we gaan slapen. Morgen staat ons weer een busreis van een aantal uren te wachten.

  • 01 November 2012 - 19:33

    Tineke Van Dam:

    haa Jolanda , nou wat leuk zeg, om je op deze manier te kunnen volgen.
    Ik zal dit ook aan tante Marjolein, en tante Cobie sturen.
    Aan Willy ook want die leeft ook met je mee.
    Ik zie dat dit dagboek al 130 keer bekeken is, je bent in de picture vind je niet.
    Ik wens je nog een hele mooie tijd meisje en goede reis voor straks.


    doei daag, nog steeds geen cavia of iets anders geks/ jammer hoor.

    grapje

  • 01 November 2012 - 20:41

    Anita:

    wanneer komt je volgende verhaal? het is zo leuk om te lezen!!
    een goede reis nog verder...
    XX

  • 02 November 2012 - 16:38

    Marjolein Van Dam:

    Hoi Jolanda, wat leuk je belevenissen een beetje mee te kunnen maken! Zeker nu het hier echt herfst is fleur ik weer op van zo'n mooi/warm verhaal. Veel plezier en alle goeds gewenst.
    Heel veel groetjes van ons allemaal

  • 03 November 2012 - 14:18

    Tante Coby:

    We zijn wel een beetje jaloers,maar niet op de steken die kreeg.
    Dit is toch echt wel iets anders als een gewone vakantie, hier kan je als je D.V. weer terug mag komen nog maanden van na genieten en vertellen.'

    We zien nu al uit naar je volgende brief.

    Het aller beste toegewenst en heel veel lieve groeten van tante Co en Ome Rinus

  • 04 November 2012 - 11:34

    Kitty Zwart:

    Hoi Jolanda,

    Ga zo verder, wat is dit leuk om zo te lezen. En toch al wat insekten meegemaakt , daar ben ik nou niet jaloers op de rest wel

    Groetjes Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Bagua Grande

Peru

Met familie het land door. Spaanse les en vrijwilligerswerk in Cuzco

Recente Reisverslagen:

15 November 2012

Aankomst in Cuzco

12 November 2012

Chincha

06 November 2012

Uripa

02 November 2012

Lurigancho

27 Oktober 2012

Ferrenafe
Jolanda

De eerste weken reis ik met familie door Peru, daarna ga ik alleen verder naar Cuzco. Mijn oom en tante werken voor stichting Obra de Andres. De website is www.vandooijeweert.nl

Actief sinds 20 Okt. 2012
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 11422

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2012 - 20 December 2012

Peru

13 November 2012 - 19 December 2012

Cusco

Landen bezocht: