Lurigancho - Reisverslag uit Lima, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu Lurigancho - Reisverslag uit Lima, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu

Lurigancho

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

02 November 2012 | Peru, Lima

Lurigancho vandaag alweer de laatste dag in ferranafe. Alle spullen weer ingepakt en om 1 uur zitten we in de taxi. Eerst langs Romana om wat te eten. Koffers uitgestald naast onze tafel, een hele verzameling. Ik bestel rijst met vis en salade, het smaakt weer prima. Dan richting het vliegveld. Om 6 uur zitten we in de lucht en om half 8 staan we alweer buiten met onze koffers. We hadden heel mooi zicht over de verlichte stad Lima vanuit het vliegtuig. Op naar de plaats van bestemming, Lurigancho. Langs sloppenwijken en markten. Het hotel heet Kuelap en staat in een slechte wijk. Maar zodra je door de deur van het hotel heen bent, ben je gelijk in een andere wereld. Ik heb een heerlijke kamer met Wifi dus dat is fijn. En een warme douche, heerlijk. We sluiten de dag af en ik kruip in bed. Wat ben ik moe na alleen maar een dagje reizen en wachten. Zondagavond is het opening van de cursus en een kerkdienst. De kerk staat midden in een sloppenwijk aan de onderkant van een berg. Vanaf het hotel is het ruim een kwartier rijden over veel slechte hobbelige wegen. De kerk is nog vrij nieuw. Tijdens de dienst wordt er gelezen, gebeden, gepreekt en stellen we ons voor aan de mensen. Ook wordt er gezongen, steeds hetzelfde want ze kennen niets anders. Het was erg mooi om ernaar te luisteren en om mee te doen. Ook hier willen de mensen weer op de foto, erg grappig. Er komt ook een klein meisje naar me toe die me een knuffel wil geven, erg lief. De mensen hier zijn heel spontaan en willen je allemaal groeten. De dag afgesloten met een stukje kingkong koek, gekregen in Ferranafe. Het is een koek bestaand uit verschillende laagjes, erg lekker. Maandag mee naar de cursus en daar gegeten. Rijst met kip en sla. In de middag met de taxi ergens naartoe wat gedronken en weer terug. Naar de supermarkt Metro geweest met 36 kassa's. Je kan er alles kopen kleding, schoenen, elektronica, je kan er eten, maar ook boodschappen doen. Het is een enorm grote winkel. Dinsdag weer eten bij de cursus en 's middags naar de dierentuin. We gingen met de bus, een heel avontuur op zich. In de dierentuin waren beren, tijgers, katten, apen geiten, alpaca's, papegaaien, schildpadden, zwijnen en nog veel meer. Het waren allemaal dieren uit Peru onderverdeeld in welk gebied ze leven. Erg interessant was het. Om boodschappen bij de Wong, koffie gedronken en maracuya taart op, heerlijk. Weer met de bus terug. Wat een ellende door alle drukte hier. 2 keer gaf de bus een duwtje tegen de voorganger, lawaai en getoeter, het was een heel avontuur. We stonden helemaal vast. Bij een halte overgestapt in de taxi, alleen wij eisten de straat niet van het hotel en de taxi kende het hotel niet. Maar na een paar keer stoppen om het te vragen toch bij het hotel aangekomen. We deden er wel 3 uur over. Wat een rit, maar erg leuk. Woensdag op pad met Rosaria, secretaresse van casa la biblia. Naar een kathedraal, presidentshuis, het park, rechtsgebouw en museum van geld geweest. Gegeten bij Norky's kip met ertussen kaas ham en champignons met friet en sla. De friet was alleen niet zo lekker als in Nederland. Met de taxi terug. Boodschappen gedaan, gegeten, douchen en vroeg maar bed want morgennacht vertrekt het vliegtuig al vroeg. Vandaag alweer de laatste dag van de cursus. We eten vandaag pacha mancka, aardappels, maïs en vlees worden in de grond gekookt. Met avocado, tomaat en rijst. Heerlijk was het. Bij de afsluiting wordt er gezongen, gelezen, gebeden en bedankt. We krijgen ook kado's. Warme vesten voor oom Jan, tante Nel en Faustino. Marco en ik krijgen een tas. Erg mooi. Nog op de foto en handen schudden. Dan snel maar het hotel anders zitten we straks in de file. Het is vandaag 1 november dus erg druk op de weg. Spullen inladen bij het hotel en vertrekken maar hotel Amarilis. 's Avonds bij de Chinees gegeten ter ere van Marco zijn verjaardag, het was erg veel maar lekker. Dan om half 9 proberen te slapen, maar dat lukt nog niet echt.