Pisac en Machupicchu - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu Pisac en Machupicchu - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu

Pisac en Machupicchu

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

15 December 2012 | Bolivia, La Paz

Zo waar zijn we gebleven. Ik zit ondertussen in de bus naar La Paz. Net langs de douane geweest en ik mag Bolivia binnen. De bus vertrok gisternacht om 22.30 uur. Ik heb redelijk geslapen gelukkig. De bus viel een paar keer stil en het was echt koud. Niet gek dat het koud is want er zit een gat in de vloer waar alleen maar koude wind door komt. Buiten regent het. Het blijkt ook dat ik teveel heb betaald voor de busticket. Ik heb 80 soles betaald en het bleek 65 te zijn.

Even terug, wat heb ik allemaal gedaan in de laatste weken. Veel musea bezocht. Bolleta turistico ongeveer helemaal bezocht. Naar Pisac geweest. Alleen ik was in de nacht zo beroerd geworden buikpijn en overgeven, fijn. Maar ik wilde toch naar Pisac. Toch maar proberen dacht ik. Als ik in mijn bed lig hoor ik elke morgen vanaf 7 uur roepen "Pisac, Pisac" en ze vroegen ook al steeds wanneer ga je mee? Dus ik in de bus, schommel schommel, berg op en berg af, scherpe bochten. Toen dacht ik toch even, was ik maar thuisgebleven. Aangekomen in Pisac een taxi genomen naar de ruïne. Erg mooi was het, ik ben alleen niet verder gegaan dan alleen het begin, ik zag het niet zitten om maar beneden te lopen. Dan maar weer een taxi terug. 20 soles, nee dat is veel teveel want het is naar beneden. Dan zetten ze de auto in zn vrij en rollen naar beneden. Nee 10 soles zeg ik, ok 12. Zot ik in de auto zegt hij 15 soles, nee 12 zegt ik. Ok dan. Rijden we naar beneden staan er mensen aan de weg die er natuurlijk ook nog wel bij passen. We rollen naar beneden in een auto volgepropt met 13 personen. Krapjes maar knus. En ik moest 10 soles betalen. Haha. Nog naar de mercado geweest in Pisac. Mooie markt. Ik liep binnen bij een binnenplaatsje, ze vroegen gelijk of ik coca thee wilde. Misschien zagen ze het dat ik me niet zo goed voelde. Er was ook een enorm grote steenoven, waar ze broodjes en cavia's in bakken. De broodjes waren trouwens heerlijk, ik knapte er zelfs een beetje van op. Ik wilde eigenlijk nog 2 andere ruïnes bezoeken maar dat heb ik niet meer gedaan. Ik was blij dat ik in bed lag in de middag. Wel nog naar het project gegaan 's Middags. De volgende dag zaten we al om 7 uur in de bus, klaar voor de jungle trail naar machupicchu! Om vervolgens 2 uur in de bus te wachten op de mede reizigers en dus pas om 9 uur vertrekken uit Cuzco. Na 2 uur in de bus worden we gedropt hoog in de bergen om te gaan mountainbiken. Bepakt met helm, beschermers en handschoenen gaan we op pad. Het regent en het is koud, we fietsen in de wolken. Ik krijg een fiets die niet echt van beste kwaliteit is. De fiets trapt steeds door en die kraakt ook erg. Gelukkig gaan we eigenlijk alleen maar berg af. Totaal dalen we rond de 3000 meter. Het ging heerlijk maar beneden, buiten dat mijn ketting er 2 keer af ging. Als je net was opgedroogd van de regen, ging je weer door een rivier over de weg. En was je weer kletsnat en onder de modder. We zagen er uit, slik tot op ons gezicht en heel mijn jas onder de modder. Bij het eindpunt stappen we met onze vieze kleren in de bus. Op weg naar het restaurant. De reis blijkt niet erg goed geregeld te zijn voor ons, erg jammer. Het komt omdat we 4 dagen in 3 dagen doen, maar het programma zou wel hetzelfde zijn. Bij het restaurant worden we gesplitst. En blijkt ook dat wij niet meer kunnen raften, waar ik juist zoveel zin in had. We worden in een taxi gezet, die vervolgens niet met 3 passagiers wil vertrekken. Wachten dan maar op de 4e persoon. Na 1,5 uur wachten vertrokken we naar Santa Teresa. Dan wachten op de nieuwe groep en de begeleiders. En hebben we ook geen tijd meer voor de hot springs. Wel lekker gegeten, kipschnitzel. De was die ik had gedaan is ondertussen terug nat geworden, want het regent. We slapen met z'n 3 en op de kamer, heerlijk geslapen onder de beertjes deken. Om half 7 gaat de wekker, want met een aantal mensen gaan we zip-linen. Instructie gehad, een tuig om en een helm op en dan op naar de lines. Eerst eentje om te oefenen en vervolgens een aantal over de rivier en de langste van 510 meter. Gaaf was het! Terug moesten we over een soort touwladder hoog boven de bomen. Het schommelde, ik vond het eigenlijk enger als de zip-line, maar dat hadden er meer gelukkig. Vervolgens 2 uur lopen en een stop waar we ons konden douchen onder een waterval, heerlijk fris. Verse citroenen en bananen gegeten, zo vers van de boom heerlijk! Na het eten was het nog 3 uur lopen naar de agua calientes, onze plaats voor de overnachting. Ik wad erg blij dat ik er was, wel erge moe. De volgende morgen al om 4 uur opstaan, na 5 uurtjes geslapen te hebben. Want vandaag bezoeken we Machupicchu. Om 5 uur gaat de deur van de brug open, dus dan moeten we er zijn. En het is nog een halfuurtje lopen vanaf de Hospedaje. Met ons ontbijt in de tas vertrekken we. Je kan ook met de bus naar boven, al zigzaggend over de inka route maar wij gaan natuurlijk te voet. Zodra de deur open gaat vertrekken we. De trappen op, ik heb de treden niet geteld maar wat waren het er veel. En wat was het zwaar met de ras op de rug. Ik dacht dat we nooit boven kwamen. Ik was gesloopt toen we na een uur eindelijk boven waren en we aan het ontbijt konden beginnen. Ppf. Eerst kregen we uitleg door de begeleiders over de geschiedenis en betekenis van Machupicchu. Het complex ligt dan nog helemaal verscholen tussen de mist en wolken. Verder mochten we zelf de dag indelen. Intussen zijn de wolken weggetrokken en komt er een prachtig complex tevoorschijn. We hebben de zonne tempel, de inka brug en al de ruïnes bezocht. Indrukwekkend en heel mooi. Hier in de jungle zitten er veel muggen en ik ben natuurlijk weer lek geprikt ondanks vele spraytjes deet. Allemaal grote rode schijven op mijn benen die vreeslijk jeuken. Het valt blijkbaar zo op dat ik van een bezoeker een flesje spul krijg wat heel goed zou moeten werken. En hij zegt je hebt ' dulce sangre' ja daar moet je echt blij mee zijn. Hij vond het zo erg voor me dat hij gelijk het flesje gaf, hij zei dat ik het meer nodig had dan hij. Erg aardig! Als we alles gezien hebben gaan we de trappen weer af naar beneden. Gelukkig ging dat een stuk makkelijker, maar het was nog zwaar. Als we terug bij de Hospedaje zijn halen we de spullen en gaan we naar de trein. De trein vertrekt om 7 uur en de rit duurt ongeveer 1,5 uur. Ik wad echt gesloopt na deze paar dagen. Dan nog 2 uur heerlijk volgepropt in een busje over een heerlijk aangelegde weg richting Cuzco. Het is ondertussen ook aan het regenen. Doris is nog wakker gebleven en is blij dat ik weer thuis ben. Als ik eindelijk in bed lig rond half 12 val ik uitgeput als een blok in slaap.

Ik ga slapen, tot het volgende verslag.s ik tenminste kan slapen in het bacoo hostel met nog 20 andere mensen in de kamer. Ik word nog een echte backpacker, haha!

Fijn weekend allemaal!

  • 16 December 2012 - 13:22

    Cora (zus):

    Zeg zus, doen we ook nog een beetje vrijwilligerswerk of vieren we alleen vakantie ;) ?? Tot donderdag!! X

  • 17 December 2012 - 21:18

    Willy:

    Hallo Jolanda,
    Wat een wandeltochten heb je gemaakt dacht zo je moet wel heeeel goed schoeisel bij je hebben gehad.
    Als ik weer in Schoondijke kom wil ik zeker je verhalen horen en natuurlijk je foto`s zien
    Een goede reis d.v. woensdag/donderdag en tot ziens

  • 19 December 2012 - 17:58

    Caro:

    twor tijd dat je weer naar huis kom jol kzie 't al:) goeie reis terug he xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Cusco

Leven en vrijwilligerswerk in Cusco

Recente Reisverslagen:

19 December 2012

La Paz, Copacabana en Puno

17 December 2012

Afscheid project

15 December 2012

Pisac en Machupicchu

05 December 2012

Sinterklaas

04 December 2012

Cusco
Jolanda

De eerste weken reis ik met familie door Peru, daarna ga ik alleen verder naar Cuzco. Mijn oom en tante werken voor stichting Obra de Andres. De website is www.vandooijeweert.nl

Actief sinds 20 Okt. 2012
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 11429

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2012 - 20 December 2012

Peru

13 November 2012 - 19 December 2012

Cusco

Landen bezocht: