Afscheid project - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu Afscheid project - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jolanda Dam - WaarBenJij.nu

Afscheid project

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

17 December 2012 | Peru, Cuzco

Hola allemaal, ik was nog wat vergeten van mijn dagbesteding. Ik ben ook nog naar mercado San Jeronimo geweest, een hele grote markt en ook met allerlei verschillende dingen zoals alle markten hier. Fruit gekocht en een groot rond brood, best lekker maar wel zoals het meeste brood hier, zoet. Nog maar een heerlijke jugo besteld, een hele kan vol, er konden wel 4 glazen uit, en dat voor 3 soles. Ik kreeg nog een glas aangeboden met jugo van een aantal mannen. Ze waren geïnteresseerd waar ik vandaan kwam en wat ik hier deed en boden me een cerveza jugo aan. Ik heb het opgedronken maar het was niet echt lekker, erg zoet ook. Maar toch leuk. 
Foto's gemaakt van de verkopers op de markt, ze vonden  het nogal spannend maar wel leuk en wilden graag op de foto. 

Verder met de bezigheden na Machupicchu. 
Doris was heel blij dat ik thuis kwam. Ze was ongerust geweest omdat ik me niet goed voelde en was bang dat ik uitdroogde. Ze wilde naar de apotheek gaan om medicijnen, maar ik vond dat niet echt nodig. En gelukkig was het de dag van vertrek ook een stuk beter.
Ook had het hier in Cusco steeds geregend. Dus ze was blij te horen dat wij alleen tijdens de eerste dag regen hadden gehad. Erg lief van Doris. 
Ik was dus blij dat ik in bed lag om half 12 uitgeput. Maar ik wilde eigenlijk de volgende morgen alweer met Liz naar de Campo. Daar gaat ze namelijk elke dinsdagmorgen naartoe. En ik wilde heel graag een keer  mee.
Gelukkig werd ik al wakker om 7 uur en kon ik dus mee. Doris snapte niet dat ik zo vroeg weer al wegging. Dus ik moest beloven dat ik 's Middags een poosje zou rusten. 
Liz ontmoet bij de brug, er was ook nog een vriend van haar mee. Het is nog een stuk verder de bergen in en Corazon zelf. We komen bij een klein dorpje, ik ben de naam alweer vergeten. Eerst gaan we het dorp, of beter gezegd de straat in om de kinderen te roepen. Deze kinderen hebben in de middag school, als ze tenminste maar school gaan.
Bij het voetbalvelden verzamelen we en daar spelen we spelletjes met de kinderen. Voetballen, frisbeen, UNO en nog meer. Ik doe met blokjes iets voor wn. Ze moeten er hartelijk om lachen. 
De kindertjes hier hebben nog viezere ouder kleertjes aan en zijn helemaal vuil. Maar wat zijn ze schattig en vrolijk ook. Na afloop krijgen ze nog een mango en gaan we weer terug, nu te voet want er komen hier maar zelden taxi's. Dus 3 kwartier terug lopen. 
En ik ben braaf een poosje gaan slapen in de middag. 

De woensdag was er heen project dus ik had een dagje vrij. Om kwart voor 9 zat ik al in het postkantoor te wachten tor ik eindelijk na 2 weken het pakketje zou krijgen. Ik was al wel 4 keer wezen vragen, maar nee het was er steeds niet. Totdat de vrouw een papier vond dat mijn pakket bij de douane lag. Maar dat is nogal ingewikkeld want het moet tussen een bepaalde tijd en er mogen er maar 20 per dag. Dus zat ik al vroeg op het postkantoor te wachten, het duurde nog wel een halfuur maar ik had eindelijk het groene pakketje!
Wat was dat leuk en lekker, heerlijk chocolade en dropjes en allerlei heerlijks voor Sinterklaas. En nog leuke Hollandse dingetjes. Echt heel lief, dankjewel allemaal! De familie vond het ook heerlijk! De zak strooigoed heb ik aan de kindertjes van het project gegeven. 
Muchas  gracias!
Carrie, een mede begeleidster van het project vroeg of ik zin had om mee te gaan naar 'adore America' eind de middag, dat heb ik gedaan. Het was een belangrijke dag in Amerika op 12-12-12. In elk Amerikaans land was het.

Donderdag is mijn officiële laatste dagje bij het project. Al denk ik dat ok dinsdag middag ook nog ga als ik het red.
Fruit meegenomen voor de kinderen en ook nog wat van mezelf. Met 2 volle tassen ging ik op pad.
Eerst spelletjes gedaan en gevoetbald. Erna moesten de kinderen oefenen voor de kerstliederen. En een kwartier boor het einde moest ik midden in de kring gaan zitten en gingen ze voor me zingen en me bedanken. En Moises deed nog een dansje voor me. Zo schattig. 
Ik denk dat ik totaal wel ruim 10 zelfgemaakte bedankjes heb gehad. Erg lief! De kindjes vonden het erg jammer dat ik weer wegging. 
Het geld heb ik ook achtergelaten. Ze waren er enorm blij mee. Omdat het best veel was gingen ze met elkaar overleggen wat ze ervan gingen doen. Misschien een omheining omdat de bal steeds naar beneden de berg af rolt. Of wat anders. Ze laten het in elk geval nog aan me weten wat ze ermee gaan doen. 

Dan om 10 uur 's avonds vertrekt de bus naar La Paz. 12 uur in de bus. Proberen te slapen maar in de kou.

Tot het volgende verslag!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Cusco

Leven en vrijwilligerswerk in Cusco

Recente Reisverslagen:

19 December 2012

La Paz, Copacabana en Puno

17 December 2012

Afscheid project

15 December 2012

Pisac en Machupicchu

05 December 2012

Sinterklaas

04 December 2012

Cusco
Jolanda

De eerste weken reis ik met familie door Peru, daarna ga ik alleen verder naar Cuzco. Mijn oom en tante werken voor stichting Obra de Andres. De website is www.vandooijeweert.nl

Actief sinds 20 Okt. 2012
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 11408

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2012 - 20 December 2012

Peru

13 November 2012 - 19 December 2012

Cusco

Landen bezocht: